Witam Cię, witam – Tekst pieśni

KompasjePiosenki religijnePieśni EucharystyczneWitam Cię, witam - Tekst pieśni

Dodano:

Witam Cię, witam – tekst

Witam Cię, witam, Przenajświętsze Ciało,
któreś na krzyżu sromotnie wisiało.
Za nasze winy, Synu Jedyny
Ojca wiecznego, Boga prawego,
męki te znosiłeś.

Dajem Ci pokłon, Bogu prawdziwemu.
W tym Sakramencie dziwnie zakrytemu;
żebrzem litości i Twej miłości.
byś gniew Swój srogi, o Jezu drogi,
pohamować raczył.

Zmiłuj się, zmiłuj nad nami grzesznymi.
Nie racz pogardzać prośbami naszymi.
Zgrom hardych siły, daj pokój miły,
wyniszcz złe rady, wykorzeń zdrady,
pośród ludu Swego.

A kiedy przyjdzie z światem tym rozstanie,
ratuj nas, ratuj, Dobrotliwy Panie.
Niech z Ciała Twego Przenajświętszego
Posiłek mamy i oglądamy
Ciebie łaskawego.

Interpretacja

Znaczenie tytułu i powitania

Pieśń „Witam Cię, witam” rozpoczyna się od bezpośredniego i serdecznego powitania, które jest skierowane do Przenajświętszego Ciała Chrystusa. To powitanie ma głęboki wymiar teologiczny i liturgiczny, gdyż w liturgii Kościoła katolickiego wierni wierzą, że podczas Eucharystii chleb i wino stają się Ciałem i Krwią Chrystusa. Tytuł pieśni podkreśla osobistą relację między wierzącym a Chrystusem, wyrażającą się w akcie powitania, który jest jednocześnie aktem czci i adoracji.

Użycie słowa „witam” wskazuje na świadomość obecności Chrystusa w Najświętszym Sakramencie, a także na radość i wdzięczność za dar Eucharystii. To powitanie jest wyrazem głębokiej wiary i miłości do Boga, który stał się człowiekiem i ofiarował się za grzechy ludzkości. W ten sposób wierzący włącza się w mistyczne doświadczenie wspólnoty z Bogiem.

Chrystusowe ofiarowanie na krzyżu

W pierwszej zwrotce pieśni podkreślone jest ofiarowanie Chrystusa na krzyżu. Słowa „któreś na krzyżu sromotnie wisiało” przypominają o dramacie Pasji i cierpieniu, które Jezus Chrystus przeszedł za ludzkość. Mówiąc o „winach” i „mękach”, autor pieśni wskazuje na teologiczny wymiar ofiary Chrystusa, która była zadośćuczynieniem za grzechy wszystkich ludzi.

Wzmianka o „Synu Jedynym Ojca wiecznego, Boga prawego” podkreśla boską naturę Chrystusa i jego wyjątkową misję zbawienia. Przez te słowa wierni wyznają swoją wiarę w Trójcę Świętą i w boski plan odkupienia. W ten sposób pieśń staje się wyznaniem wiary i jednocześnie przypomnieniem o ogromie ofiary, jaką Chrystus przyniósł na krzyżu.

Adoracja w Eucharystii

Druga zwrotka pieśni przenosi uwagę na Eucharystię jako „Sakrament dziwnie zakrytemu”. Tutaj wierni wyrażają swoją cześć i adorację wobec realnej obecności Chrystusa w Najświętszym Sakramencie. Mówienie o Bogu „prawdziwemu” w kontekście Eucharystii podkreśla wiarę w autentyczną obecność ciała i krwi Chrystusa pod postaciami chleba i wina.

Prośba o litość i miłość w tej zwrotce jest wyrazem ludzkiej słabości i potrzeby Bożego miłosierdzia. Wierni proszą o powstrzymanie „gniewu Srogiego”, co odnosi się do sprawiedliwości Bożej, ale jednocześnie do nadziei na Jego miłosierdzie. Ta część pieśni jest wyrazem pokory i uznania potrzeby Bożej łaski w życiu każdego człowieka.

Prośba o miłosierdzie i pokój

W trzeciej zwrotce pieśni pojawia się błaganie o Boże miłosierdzie nad „nami grzesznymi”. Jest to wyraz świadomości grzeszności ludzkiej i potrzeby przebaczenia. Prośba, aby Bóg „nie raczył pogardzać prośbami naszymi”, wskazuje na ufność w Jego miłosierdzie i gotowość do wysłuchania modlitw wiernych.

Wierni proszą również o pokój i ochronę przed złem, co jest wyrazem troski o dobro wspólnoty i świata. Modlitwa o „wyniszczenie złych rad” i „wykorzenienie zdrad” jest prośbą o Bożą interwencję w sprawy ludzkie, o ochronę przed grzechem i jego konsekwencjami. Ta część pieśni jest także wezwaniem do działania w duchu ewangelicznym, przeciwstawiając się złu i promując dobro.

Nadzieja na zbawienie i wieczne życie

Ostatnia zwrotka pieśni koncentruje się na eschatologicznej nadziei na zbawienie i wieczne życie. Prośba o ratunek „kiedy przyjdzie z światem tym rozstanie” odnosi się do końca życia ziemskiego i przejścia do wieczności. Wierni wyrażają wiarę w to, że dzięki Eucharystii, która jest „Posiłkiem” duchowym, będą mogli oglądać Boga „łaskawego” w wieczności.

Pragnienie oglądania Boga „łaskawego” jest wyrazem tęsknoty za pełnią komunii z Bogiem, która będzie udziałem wiernych w życiu wiecznym. Ta część pieśni jest wyrazem chrześcijańskiej nadziei, która jest zakorzeniona w wierze w zmartwychwstanie i życie wieczne. Pieśń kończy się na tonie ufności i optymizmu, podkreślając, że mimo grzeszności i słabości ludzkiej, jest nadzieja na ostateczne zbawienie i spotkanie z Bogiem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Polecane

Upadnij na kolana – Tekst pieśni

Tekst pieśni: "Upadnij na kolana" - wszystkie zwrotki i refren. Dodatkowo teledysk oraz rozbudowana interpretacja utworu.

Tyś w Wieczerniku – Tekst pieśni

Tekst pieśni: "Tyś w Wieczerniku" - wszystkie zwrotki i refren. Dodatkowo teledysk oraz rozbudowana interpretacja utworu.

Twoja cześć, chwała – Tekst pieśni

Tekst pieśni: "Twoja cześć, chwała" - wszystkie zwrotki i refren. Dodatkowo teledysk oraz rozbudowana interpretacja utworu.

Przed tak wielkim Sakramentem – Tekst pieśni

Tekst pieśni: "Przed tak wielkim Sakramentem" - wszystkie zwrotki i refren. Dodatkowo teledysk oraz rozbudowana interpretacja utworu.

Przyjdźcie do Mnie – Tekst pieśni

Tekst pieśni: "Przyjdźcie do Mnie" - wszystkie zwrotki i refren. Dodatkowo teledysk oraz rozbudowana interpretacja utworu.

Pójdźcie błogosławić Pana – Tekst pieśni

Tekst pieśni: "Pójdźcie błogosławić Pana" - wszystkie zwrotki i refren. Dodatkowo teledysk oraz rozbudowana interpretacja utworu.

Pójdź do Jezusa – Tekst pieśni

Tekst pieśni: "Pójdź do Jezusa" - wszystkie zwrotki i refren. Dodatkowo teledysk oraz rozbudowana interpretacja utworu.

O Panie Ty nam dajesz – Tekst pieśni

Tekst pieśni: "O Panie Ty nam dajesz" - wszystkie zwrotki i refren. Dodatkowo teledysk oraz rozbudowana interpretacja utworu.