Jasnogórska można Pani – tekst
Jasnogórska można Pani, Maryjo! – Święta Matko Chrystusowa, Maryjo! – My, Twe dzieci i
poddani, – w wiarę ojców zasłuchani, – wyznajemy dziś na nowo, – żeś Ty Polski jest Królową, Maryjo!
Imię Twe Bogurodzica, Maryjo ! – pieśnią w dziejach naszych słynie, Maryjo ! – Radość niesie
polskiej duszy, – grzeszne serce łaską kruszy, – budzi wiarę i nadzieję – i miłością w nas goreje,
Maryjo!
Spoza wotów i hejnałów, Maryjo! – zejdź na ziemię, o, łaskawa, Maryjo! – Niech opieka Twoich
dłoni, – przed niewiary grzechem broni. – Przemień dusze, serca, czyny, – miłosierdziem swego Syna,
Maryjo!
Tyś nam tarczą i ochroną, Maryjo! – Z berłem władczym i koroną, Maryjo! – Bóg przez Ciebie
nas wysłucha – w Imię Ojca, Syna, Ducha. – Prowadź, Matko, swoje dzieci, – w wiary nowe tysiąclecie,
Maryjo!
Interpretacja
Znaczenie tytułu i wezwania do Matki Bożej
Pieśń „Jasnogórska można Pani” zaczyna się od bezpośredniego odwołania do Maryi, Matki Chrystusa, która jest czczona na Jasnej Górze w Częstochowie, jednym z najważniejszych ośrodków kultu maryjnego w Polsce. Tytuł podkreśla wyjątkową pozycję Maryi w wierzeniach polskich katolików, jako „możnej Pani”, co oznacza Jej wielką moc i wpływ w sferze duchowej. Maryjo! – powtarzane jak mantra, podkreśla osobisty i emocjonalny stosunek wierzących do Matki Bożej.
W pierwszej zwrotce wierni wyrażają swoją lojalność i oddanie, odnawiając wyznanie wiary w Maryję jako Królową Polski. To odniesienie do historycznego aktu koronacji Maryi na królową kraju, co ma symbolizować Jej szczególną opiekę nad narodem polskim. Użyte sformułowanie „w wiarę ojców zasłuchani” wskazuje na ciągłość tradycji i przekonań przekazywanych z pokolenia na pokolenie.
Maryja w historii Polski i Jej wpływ na wiernych
W drugiej zwrotce pieśni pojawia się tytuł „Bogurodzica”, który jest jednym z najstarszych i najbardziej znaczących określeń Maryi w polskiej tradycji religijnej. Tytuł ten jest również nazwą średniowiecznej pieśni, która odegrała ważną rolę w historii Polski, będąc hymnem rycerstwa i symbolem jedności narodowej. Maryjo! w tej części pieśni jest wyrazem głębokiego szacunku i miłości, jakim Polacy darzą Matkę Bożą.
Pieśń mówi o tym, jak imię Maryi „radość niesie polskiej duszy” i „grzeszne serce łaską kruszy”, co wskazuje na Jej rolę jako źródła pocieszenia i nadziei dla wiernych. Maryja jest tu przedstawiona jako ta, która inspiruje do wiary, nadziei i miłości, co jest fundamentem życia duchowego katolików.
Prośba o opiekę i przemianę
Trzecia zwrotka to bezpośrednia prośba do Maryi o zstąpienie z niebios i udzielenie łaski oraz opieki. O, łaskawa, Maryjo! to wezwanie pełne ufności w Jej matczyną dobroć i gotowość do pomocy. Wyraża się tu pragnienie ochrony przed „niewiary grzechem”, co może być rozumiane jako prośba o zachowanie wiary w obliczu różnych życiowych trudności i pokus.
Prośba „Przemień dusze, serca, czyny” to wyraz tęsknoty za wewnętrzną przemianą, która jest możliwa dzięki „miłosierdziem swego Syna”. To odwołanie do chrześcijańskiej nauki o zbawieniu i przemianie życia przez przyjęcie miłości i miłosierdzia Jezusa Chrystusa, którego Maryja jest Matką.
Maryja jako obrończyni i przewodniczka wiary
W ostatniej zwrotce Maryja jest ukazana jako „tarcza i ochrona” wiernych, co symbolizuje Jej rolę jako opiekunki i pośredniczki w modlitwach do Boga. Z berłem władczym i koroną, Maryjo! to obraz Maryi jako Królowej nieba i ziemi, która ma władzę wstawienniczą u Boga.
Ostatnie zdanie „Prowadź, Matko, swoje dzieci, w wiary nowe tysiąclecie” jest prośbą o duchowe przewodnictwo Maryi w przyszłości. Wierni proszą, aby Maryja prowadziła ich przez wyzwania nowego tysiąclecia, co podkreśla Jej nieustającą aktualność i znaczenie w życiu duchowym katolików.