Matko która nasz znasz – tekst
Ref.
Matko, która nas znasz,
z dziećmi Twymi bądź,
Na drogach nam nadzieją świeć,
z Synem Twym z nami idź.
Z wszystkich niewiast wybrana –
przyjdź i drogę wskaż.
Córko ludu Bożego –
do Syna Twego nas prowadź.
Służebnico pokorna –
pokój światu daj
Królowo ognisk rodzinnych –
Dziewico, wzorze prostoty –
Oblubienico cieśli –
Królowo narodu naszego –
Uciśnionych nadziejo –
Światło łaknących prawdy –
Pociecho ludu biednego –
Pani wszelkiej radości –
Matko tkliwego serca –
Dziewico, Matko Chrystusa –
Dziewico, Matko Kościoła –
Dziewico, Matko ludzi –
Matko, przez Syna nam dana –
Matko, która nas słuchasz –
Ty nas zawsze rozumiesz –
Dziewico z nami idąca –
Historii świata promieniu –
Pośredniczko najlepsza –
Matko ludzi bezdomnych –
Matko prześladowanych –
Matko ludzi wzgardzonych –
Matko ludzi cierpiących –
Matko z sercem przeszytym –
U stóp krzyża stojąca –
Matko płacząca nad nami –
Matko przed karą chroniąca –
Matko nas przyjmująca –
Interpretacja
Znaczenie refrenu
Refren piosenki „Matko, która nas znasz” jest sercem całej pieśni i wyraża głęboką więź wiernych z Maryją, Matką Jezusa. „Matko, która nas znasz” podkreśla osobistą relację i intymność, jaką wierni czują wobec Maryi, która jest przedstawiana jako ktoś, kto rozumie ludzkie doświadczenia i potrzeby. „Z dziećmi Twymi bądź” to prośba o ciągłą obecność i opiekę, która jest fundamentem wiary katolickiej, gdzie Maryja jest postrzegana jako Matka wszystkich wiernych.
„Na drogach nam nadzieją świeć” sugeruje rolę Maryi jako przewodnika i źródła nadziei w codziennych wyzwaniach życiowych. „Z Synem Twym z nami idź” wzmocnienie tej idei, podkreślając, że Maryja nie tylko prowadzi wiernych, ale również towarzyszy im w ich duchowej podróży razem z Jezusem, jej Synem.
Maryja jako wzór i przewodnik
Wersy „Z wszystkich niewiast wybrana – przyjdź i drogę wskaż” oraz „Córko ludu Bożego – do Syna Twego nas prowadź” podkreślają wyjątkową pozycję Maryi w wierzeniach chrześcijańskich. Jako „wybrana” spośród wszystkich kobiet, Maryja jest wzorem cnót i posłuszeństwa woli Bożej. Prośba o wskazanie drogi odzwierciedla potrzebę duchowego przewodnictwa, które wierni szukają w Maryi.
„Służebnico pokorna – pokój światu daj” to odniesienie do pokory Maryi, która jest kluczową wartością w nauczaniu chrześcijańskim. Maryja jako służebnica Boga jest przykładem dla wiernych, a jej pokora jest źródłem pokoju, którego pragną doświadczać w swoim życiu.
Maryja w życiu rodzinnym i społecznym
„Królowo ognisk rodzinnych” oraz „Dziewico, wzorze prostoty” wskazują na rolę Maryi jako opiekunki rodzin i wzoru życia codziennego. W tradycji katolickiej Maryja jest często przedstawiana jako opiekunka domowego ogniska, symbolizująca ciepło, miłość i jedność rodzinną. Jej prostota i skromność są cechami, które wierni są zachęcani do naśladowania.
„Królowo narodu naszego – Uciśnionych nadziejo” to wyrażenie szacunku i miłości do Maryi jako patronki narodu, a także jako źródła nadziei dla tych, którzy doświadczają ucisku. Jest to wezwanie do Maryi o wsparcie i pocieszenie dla wszystkich, którzy cierpią.
Maryja jako pociecha i pośredniczka
„Pociecho ludu biednego – Pani wszelkiej radości” podkreśla rolę Maryi jako źródła pocieszenia i radości, zwłaszcza dla tych, którzy znajdują się w trudnych sytuacjach życiowych. Maryja jest widziana jako matka, która troszczy się o swoje dzieci, niezależnie od ich statusu społecznego czy materialnego.
„Pośredniczko najlepsza” wskazuje na wiarę w to, że Maryja jest pośredniczką między Bogiem a ludźmi, przynosząc modlitwy wiernych przed oblicze Boga. Jest to wyraz zaufania do Maryi jako kogoś, kto może skutecznie wstawienniczyć za potrzebującymi.
Maryja w cierpieniu i współczuciu
„Matko z sercem przeszytym – U stóp krzyża stojąca” odnosi się do cierpienia Maryi, która była świadkiem śmierci swojego Syna na krzyżu. To wyrażenie głębokiego współczucia i bólu, który Maryja dzieli z wszystkimi matkami cierpiącymi z powodu straty dziecka.
„Matko płacząca nad nami – Matko przed karą chroniąca” to obraz Maryi jako matki, która opłakuje grzechy i błędy swoich dzieci, jednocześnie starając się je chronić przed konsekwencjami ich działań. To wyrażenie miłosierdzia i bezwarunkowej miłości, które są centralnymi elementami wizerunku Maryi w chrześcijaństwie.