Chwalmy Matkę Polskich rodzin – tekst
Chwalmy Matkę Polskich rodzin,
Co po domach naszych chodzi.
Chwalmy sercem i czynami.
Ona będzie zawsze z nami.
Jej w niewolę się oddajmy
I jak matkę Ją kochajmy.
Ona odda nas Synowi,
Jezusowi Chrystusowi.
Jej oddajmy dom nasz mały
I ojczyznę, Kościół cały.
Niechaj wszyscy Ją kochają
I za Matkę Ją uznają.
Ty zaś Matko ukochana,
Polski Panią, nas ochrona.
Bądź królową naszej ziemi,
Nie gardź prośbami naszymi.
Interpretacja
Rola Matki w Polskich Rodzinach
Pieśń „Chwalmy Matkę Polskich rodzin” zaczyna się od wezwania do wspólnego uwielbienia Matki, która jest obecna w życiu polskich rodzin. Ta postać Matki, choć nie jest bezpośrednio nazwana, można interpretować jako Maryję, Matkę Jezusa, która w tradycji chrześcijańskiej często jest postrzegana jako Matka wszystkich wiernych. W kontekście polskim, Maryja posiada szczególne miejsce w kulturze i duchowości, będąc często nazywaną „Królową Polski” i uosobieniem ideałów macierzyńskich. W pierwszej zwrotce podkreślona jest bliskość Maryi do ludzi, jej obecność w domach, co sugeruje, że jest Ona nie tylko postacią duchową, ale i bardzo osobistą, niemal rodzinną opiekunką.
Ważnym aspektem tej pieśni jest podkreślenie aktywności wiernych w wyrażaniu czci Maryi. Nie chodzi tylko o chwałę ustną, ale również o „czyny”, co sugeruje, że kult maryjny powinien być przeżywany w codziennym życiu, w praktycznym wymiarze. To wezwanie do aktywności może być interpretowane jako zachęta do naśladowania cnót Maryi, takich jak miłość, cierpliwość, pokora, które powinny być obecne w życiu każdej polskiej rodziny.
Oddanie się w niewolę Maryi
W drugiej zwrotce pieśni pojawia się motyw „oddania się w niewolę” Maryi, co w tradycji katolickiej jest rozumiane jako całkowite zawierzenie się Jej opiece i prowadzeniu. To wyrażenie może budzić współczesnego słuchacza zdziwienie, jednak w kontekście duchowym oznacza głębokie zaufanie i poddanie się woli Bożej, której Maryja jest pośredniczką. Wyrażenie miłości do Maryi jako matki jest tu szczególnie istotne, ponieważ w kulturze polskiej matka zajmuje centralne miejsce w rodzinie i jest symbolem bezwarunkowej miłości i opieki.
Wers „Ona odda nas Synowi, Jezusowi Chrystusowi” podkreśla maryjną rolę pośredniczki między ludźmi a Chrystusem. W tradycji katolickiej Maryja jest często przedstawiana jako ta, która prowadzi do Jezusa i pomaga wiernym w zbliżeniu się do Niego. Ta linijka podkreśla również centralną rolę Jezusa Chrystusa w wierzeniach chrześcijańskich, gdzie Maryja jest drogą, a nie celem samym w sobie.
Oddanie Maryi domu, ojczyzny i Kościoła
W trzeciej zwrotce pieśni dochodzi do symbolicznego aktu oddania Maryi „domu naszego małego” oraz „ojczyzny, Kościoła całego”. To wyrażenie oddania „domu” może być interpretowane jako metafora oddania życia rodzinnego, codziennych trosk i radości pod opiekę Maryi. Oddanie ojczyzny i Kościoła wskazuje na większą skalę zaangażowania Maryi w sprawy narodu i wspólnoty wiernych. W polskiej tradycji maryjnej często podkreśla się rolę Maryi w obronie i zachowaniu tożsamości narodowej oraz religijnej.
Apel o to, by wszyscy „Ją kochali i za Matkę Ją uznawali”, jest wezwaniem do jedności wokół postaci Maryi, która ma być wspólnym punktem odniesienia dla wszystkich Polaków, niezależnie od ich indywidualnych różnic. To wyrażenie jedności ma silny wymiar społeczny i kulturowy, sugerując, że Maryja może być łącznikiem między różnymi grupami społecznymi i pokoleniami.
Prośba o ochronę i królowanie
Ostatnia zwrotka pieśni to bezpośrednia prośba do Maryi o ochronę i bycie „królową naszej ziemi”. Tytułowanie Maryi mianem „królowej” jest charakterystyczne dla polskiej pobożności i podkreśla Jej wyjątkowe miejsce w sercach wiernych. Prośba o ochronę może być rozumiana zarówno w sensie duchowym, jako opieka nad życiem wewnętrznym i moralnym, jak i w sensie zewnętrznym, jako obrona przed zagrożeniami zewnętrznymi, zarówno dla jednostki, jak i dla społeczności.
Wyrażenie „Nie gardź prośbami naszymi” jest wyrazem pokory i świadomości, że ludzkie sprawy i troski są zależne od Bożej woli. W tym kontekście Maryja jest postrzegana jako łaskawa orędowniczka, która może wstawienniczo działać na rzecz wiernych przed Bogiem. Ta zwrotka podsumowuje całą pieśń, podkreślając relację między Maryją a wiernymi jako relację pełną zaufania, miłości i nadziei na Jej matczyne wsparcie i wstawiennictwo.