Dobranoc Ci Pani świata – tekst
Dobra noc Ci, Pani świata, Pani nasza święta,
Tyś w łaskę Stwórcy bogata, bez zmazy poczęta.
Dobra noc Ci, Panno Święta, bez zmazy grzechu poczęta. Dobra noc!
Ref.
Dobra noc wonna lilia, Niepokalana Marya,
dobra noc, dobra noc.
U stóp ołtarza Twojego, Matko, cześć składamy,
Nie odrzuć głosu naszego, z pokorą wołamy.
Ref.
Dobra noc wonna lilia, Niepokalana Marya,
dobra noc, dobra noc.
Tyś cnót zostawiła wzory, Tyś naszym przykładem,
Naucz nas Twojej pokory postępować śladem.
Ref.
Dobra noc wonna lilia, Niepokalana Marya,
dobra noc, dobra noc.
Przed Tobą schylamy czoła, boś Ty jest wybrana.
I przez Bożego Anioła Matką zwiastowana.
Ref.
Dobra noc wonna lilia, Niepokalana Marya,
dobra noc, dobra noc.
Tyś dowodem Bożych cudów, cześć Tobie i chwała!
Boś Ty Matką Zbawcy ludów w czystości została.
Ref.
Dobra noc wonna lilia, Niepokalana Marya,
dobra noc, dobra noc.
Wskaż nam drogę do zbawienia, Pani nasza święta,
Otwórz nam niebios sklepienia, Matko wniebowzięta.
Ref.
Dobra noc wonna lilia, Niepokalana Marya,
dobra noc, dobra noc.
Usłysz, Aniołów Królowa, serc naszych błaganie,
Wszakżeś Matka Chrystusowa, jak chcesz, tak się stanie.
Ref.
Dobra noc wonna lilia, Niepokalana Marya,
dobra noc, dobra noc.
O bracia uderzmy czołem, błagajmy ze łzami,
Wykrzyknijmy wszyscy społem: Przyczyń się za nami!
Ref.
Dobra noc wonna lilia, Niepokalana Marya,
dobra noc, dobra noc.
Maryo! k’Tobie jedynie przychodzim z prośbami:
Teraz i w śmierci godzinie przyczyń się za nami!
Interpretacja
Symbolika i znaczenie tytułu
Pieśń maryjna „Dobranoc Ci Pani świata” rozpoczyna się od bezpośredniego zwrócenia się do Maryi, określanej jako „Pani świata”. Tytuł i zwrot „Dobra noc” nawiązują do wieczornej modlitwy, która jest formą podziękowania za miniony dzień oraz prośbą o opiekę w czasie nocy. W tym kontekście, Maryja jest przedstawiona jako opiekunka i pośredniczka między światem doczesnym a boską łaską, co podkreśla Jej wyjątkową rolę w życiu wierzących.
Określenie Maryi mianem „Pani nasza święta” oraz „bez zmazy poczęta” odnosi się do dogmatu o Niepokalanym Poczęciu, który głosi, że Maryja od poczęcia była wolna od grzechu pierworodnego. To podkreślenie Jej świętości i wyjątkowości stanowi fundament dla dalszych zwrotek pieśni, które rozwijają teologię maryjną i Jej rolę w historii zbawienia.
Wizerunek Maryi w pieśni
W pieśni „Dobranoc Ci Pani świata” Maryja jest przedstawiona jako „wonna lilia”, co jest tradycyjnym symbolem Jej czystości i świętości. Lilia jako kwiat często kojarzony jest z niewinnością i pięknem, co ma odzwierciedlać duchowe i moralne piękno Maryi. Refren pieśni, powtarzany po każdej zwrotce, stanowi nie tylko wyraz czci, ale również podkreśla nieustanną obecność Maryi w życiu wiernych, jak zapach lilii wypełniający przestrzeń.
W kolejnych zwrotkach pieśń ukazuje Maryję jako wzór cnót i pokory, co ma być przykładem do naśladowania dla wierzących. Przez podkreślenie Jej pokory i posłuszeństwa woli Bożej, wierni są zachęcani do postępowania Jej śladem. W ten sposób Maryja staje się nie tylko obiektem kultu, ale także inspiracją do duchowego wzrostu i doskonalenia się w życiu chrześcijańskim.
Prośba o wstawiennictwo
Pieśń zawiera liczne prośby o wstawiennictwo Maryi, co jest charakterystyczne dla modlitw maryjnych. Wierni zwracają się do Maryi jako do „Matki Zbawcy ludów” i „Aniołów Królowej”, prosząc o wsparcie i prowadzenie do zbawienia. W ten sposób wyrażają przekonanie, że Maryja, jako Matka Chrystusa, posiada szczególną moc wstawiennictwa u Boga i może być orędowniczką ludzkich próśb.
W ostatnich zwrotkach pieśni wierni proszą Maryję o przyczynienie się za nimi „teraz i w śmierci godzinie”. To odwołanie do godziny śmierci ma szczególne znaczenie w tradycji katolickiej, jako momentu przejścia do wieczności, w którym wierzący szczególnie potrzebują opieki i wstawiennictwa. Maryja jest więc postrzegana jako pomoc i wsparcie nie tylko w trudach codziennego życia, ale również w obliczu śmierci.
Znaczenie pieśni w praktyce religijnej
Pieśń „Dobranoc Ci Pani świata” pełni funkcję nie tylko modlitewną, ale również katechetyczną. Przez śpiewanie tej pieśni wierni nie tylko wyrażają swoją pobożność maryjną, ale również uczą się o roli Maryi w historii zbawienia i o wartościach chrześcijańskich, takich jak pokora i czystość. Pieśń ta może być śpiewana podczas nabożeństw maryjnych, wieczornych modlitw, a także w kontekście świąt maryjnych, takich jak uroczystości Zwiastowania Pańskiego czy Niepokalanego Poczęcia.
W kulturze polskiej pieśni maryjne odgrywają ważną rolę w kształtowaniu tożsamości religijnej. „Dobranoc Ci Pani świata” jest przykładem utworu, który łączy elementy liryczne z głęboką duchowością, tworząc przestrzeń do osobistego i wspólnotowego przeżywania wiary. Przez wspólne śpiewanie, wierni mogą doświadczać poczucia jedności i wspólnoty, co jest istotnym aspektem praktyki religijnej.